ponedjeljak, 23. srpnja 2012.

PRIKAZ KNJIGE: Nicholas Mazza: Poetry Therapy- Theory and Practice

Nicholas Mazza: „Poetry Therapy- Theory and Practice“
Routledge, NY and London, 2003.

Nicholas Mazza profesor je socijalnog rada na sveučilištu u Floridi na kojem drži predavanja iz psihologije, kliničkog socijalnog rada, obiteljske i bračne terapije. Utemeljitelj je i aktualni direktor časopisa Journal of Poetry Therapy, prijašnji predsjednik i sadašnji član NAPT-a (National Asocciation of Poetry Therapy), krovne organizacije za poetske terapeute. Dr. Mazza istražuje i podučava u području kriznih intervencija, smrti i traume, obiteljske terapije, kliničkih teorija i modela. Suradnik je na knjizi Charlesa Figleya i Briana Bridea Smrt i trauma: traumatologija tugovanja (1997, Taylor i Francis) i  objavljivani je pjesnik.

U prvom poglavlju knjige autor prikazuje mjesto poetske terapije u  psihologiji, njezine povijesne i teoretske temelje, s naglaskom na nedavnoj povijesti i suvremenom razvoju područja biblioterapije. Drugi dio donosi prikaz osnovnog modela poetske terapije i njezinih raznih modaliteta, od kreativnog pisanja, dnevničkog pisanja i pisanja pisama. Autor je u ovom dijelu prikazao značenje metafore, rituala i pričanja priča za poetsku terapiju, kao i za ostale narativne terapije. Kratki/brzi tretmani završni su dio drugog poglavlja i prikazani su od suportivne do integrativne faze rada, s definiranjem ciljeva, provođenjem postupka i evaluacijom. Treći i četvrti dio knjige istražuje poetsku terapiju u obiteljskoj i grupnoj terapiji  (zajednička pjesma, dijadične pjesme, poetski počeci rečenica, senzorna pjesma, pisanje pisama, programirano pisanje). Posebnu dimenziju ove knjige čine poglavlja koja prikazuju poetsku terapiju u radu sa zlostavljanom djecom (peto poglavlje), s adolescentima u riziku od samoubojstva (šesto poglavlje), sa zlostavljanim ženama (sedmo poglavlje), u radu s odraslima (osmo poglavlje). Završni dijelovi knjige usmjereni su tematski na prikaz dosadašnjih istraživanja poetske terapije - deveto poglavlje prikazuje istraživačku bazu za poetsku terapiju i postavlja plan za nadolazeće razdoblje, dok deseto poglavlje istražuje rast područja poetske terapije, što uključuje pogled na edukaciju, superviziju, interdisciplinarnu i internacionalnu uključenost i viziju razvoja područja. Reference na kraju knjige važan su izvor podataka po kojem zainteresirani čitatelj može pronaći relevantne radove o području poetske terapije. Dodaci pružaju niz praktičnih vježbi i protokola koji se mogu koristiti u raznim terapeutskim situacijama.

Kako u uvodu knjizi kaže profesor Samuel Gladding, Mazza je jedinstveno kvalificiran da prikaže različite dimenzije poetske terapije jer je u samim počecima bio povezan s utemeljiteljima poetske terapije, Jackom Leedeyem i Arturom Lernerom. Prisustvovao je brojnim konferencijama u organizaciji NAPT-a i koristio je poetsku terapiju u raznim terapeutskim okruženjima, proučavajući je intenzivno kao profesor i pjesnik. Knjiga donosi vrlo široki prikaz područja i smatra se gotovo školskim priručnikom za poetsku terapiju.

Ivana Bašić